10 ways to recharge

10 TIPS TIL GENOPLADNING

GENFUGTNING

De fleste af os drikker ikke nok vand (dvs. 2 til 2,5 liter om dagen). Men oven i det er der mange, der nøjes med at drikke vanddrivende drikke såsom kaffe og alkohol, som kun øger dehydreringen. Uden nok vand skal kroppen kæmpe for at fjerne affaldsprodukter og transportere næringsstofferne ud til cellerne, og det kan få huden til at se askegrå og gammel ud. I stedet for kun at drikke, når du er tørstig (hvilket er kroppens måde at fortælle dig, at den allerede er dehydreret), skulle du fylde en stor flaske vand som det første om morgenen og stille den på dit bord. Denne konstante påmindelse foran dig vil få dig til at drikke mere i løbet af dagen.

SOV DYBERE

Forbedring af søvnkvaliteten er ikke nødvendigvis ensbetydende med længere tids søvn. Hvis du sover længe i weekenden, får du slået din naturlige søvnrytme i stykker, og det bliver sværere for dig at vende tilbage til det normale mønster i de følgende dage. Seks timers søvn anses generelt for et minimum, hvis du skal fungere optimalt i de vågne timer. Men det er vigtigt, at det bliver seks fuldt effektive timer.

Undgå godnatdrinks og midnatssnacks. Forhøjet blodtryk lige før sengetid har en negativ effekt på kvaliteten af din søvn. En hurtig drink kan måske hjælpe dig med at falde i søvn, men den vil forhindre, at du får en ordentlig dyb søvn. Og uden REM-søvnen - den virkelig styrkende slags - vil du se mindre frisk ud og føle dig træt om morgenen.

LAV EN SENGETIDSRUTINE

Hvis du følger en konsekvent rutine før sengetid, vil det være med til at forberede din krop til en god nat med en styrkende søvn. Efter en uge eller to går kroppen automatisk ind i en nedlukningstilstand, når den registrerer, at dit aftenbad, din yogaøvelse eller et kapitel i din yndlingsbog er en aktivitet, der kommer lige før søvnen. Bedre nattesøvn betyder, at du føler dig mere frisk om morgenen.

SPIS MORGENMAD SOM EN KONGE

Puslespillet med familie og job betyder ofte, at morgenmaden overståes hurtigt. Men morgenmaden er dagens vigtigste måltid - fuldstændig ligesom din mor sagde. Hvis du springer morgenmaden over, falder dit stofskifte, og det bliver vanskeligere for din krop at forbrænde sukker for at forsyne dig med den nødvendige energi til dagen.

NYD SOLEN

På trods af den frygt, der svirrer omkring UV-strålernes dårlige påvirkning, er det stadig vigtigt at få mindst ti minutters sol om dagen. Kroppen har brug for D-vitamin for at overleve, og den bedste måde at få det på er at gå ud, hvor det naturlige lys pepper humøret og energiniveauet op. Forlad skrivebordet ved frokosttid og husk at bruge en god solcreme.

DYRK MOTION TIL DU SVEDER

Motion er ikke alene godt for din fysik. Regelmæssig motion - eller blot en gåtur på 20 minutter - kan påvirke dit humør, dit immunsystem og dit generelle velbefindende. Og i modsætning til, hvad mange tror, giver motion ekstra energi i stedet for at gøre dig træt. Ved fysik aktivitet leveres ilt til alle cellerne i kroppen, så du får mere energi, kommer til at se friskere ud og føler dig bedre tilpas.

BRUG DET RETTE BRÆNDSTOF

Du ville aldrig hælde den forkerte slags benzin på en formel 1-bil, så hvorfor gøre det med kroppen. For at undgå energiunderskud, der kommer hen på eftermiddagen, så se nøje på din kost og især på de kulhydrater, du indtager i løbet af dagen. Der er stor chance for, at det er de tomme kalorier, der suger energien ud. Undgå simple kulhydrater såsom hvidt brød, sodavand og kager og erstat dem med gode kulhydrater og fuldkorn såsom brune ris, rug og quinoa for at få en mere stabil energiforsyning.

TÆNK PÅ ÅNDEDRÆTTET

Det kan lyde dumt, men glem ikke at trække vejret. Ordentligt. De fleste af os trækker vejret med korte, overfladiske indåndninger, som gør det sværere for ilten at transportere sig rundt i hele kroppen. For at du kan være både årvågen og rolig, skal du huske at trække luften helt ned i maven og puste fuldstændigt ud ved at trykke navlen tilbage mod ryggen.

HOLD PAUSE I TEKNOLOGIEN

Hvis læser dette sent om aftenen, er det på tide at se lidt på, hvilken påvirkning blåt lys har på dit energiniveau. Ligesom koffein er blåt lys en stimulans, der holder dig vågen og ødelægger den gode nats genopbygningssøvn. Skær ned på dit teknologiforbrug, når du kommer hjem om aftenen. Hvis du slukker for tv´et, mobilen og computeren på et fast tidspunkt hver aften, vil det få enorm effekt på dit stressniveau, så du kan slappe af og komme til kræfter.

FÅ ORDEN PÅ DIT LIV

Jo mere organiseret dit arbejde og din base er, desto mindre stresset og træt vil du føle dig. Rodede omgivelser kan ubevidst komme til at fylde meget ikke bare fysisk, men også psykisk og bidrager derfor sjældent til højnet produktivitet. Ryd op omkring dig og prioritér dine arbejdsopgaver i stedet for at forsøge at klare en million ting på én gang.